Komentáře
Jaroslava Obermaierová vyhazov kvůli politice: Pravda o konci v Ulici
Herečka Jaroslava Obermaierová čelí podle vlastních slov vyhazovu kvůli politice. Po dvaceti letech v seriálu Ulice se ocitla na okraji zájmu. TV Nova sice mluví o „tvůrčím rozhodnutí“, ale okolnosti naznačují tichou cenzuru a tlak kvůli jejím názorům.
Od hvězdy Ulice k herečce „na odstřel“
Obermaierová se nikdy netajila svými politickými postoji. Otevřeně podporuje KSČM a projekt Stačilo!, často kritizuje vládu Petra Fialy a její kroky vůči Rusku a Ukrajině. Její postoje jsou podle jejích slov důvodem, proč přestala dostávat prostor v seriálu. „To víte, že to tak je, že mě už nechtějí kvůli mým politickým názorům,“ uvedla herečka pro eXtra.cz. Přiznala, že poslední rok byla v Ulici jen několikrát, a i tehdy jí byla nabídnuta pouze marginální epizodní role, kterou odmítla.
Pro televizi Nova je to ale jinak. Ta v oficiálním vyjádření prohlašuje, že politické postoje herečky s ničím nesouvisejí. Postava Vilmy Nyklové má být „momentálně dějově upozaděna“, a to prý na přání samotné herečky. Tvůrci dodávají, že Obermaierová má uzavřenou smlouvu na další rok a její role v projektu není ohrožena.
Jenže tento výklad působí poněkud uměle. Těžko si představit, že by herečka, která byla po dvě dekády jednou z nejvýraznějších tváří seriálu, najednou sama žádala o to, aby její postava zmizela z obrazovky.
Mlčení místo kolegiality
Zatímco Nova odmítá spojovat ústup herečky s politikou, z výpovědí lidí z branže se rýsuje jiný obrázek. Podle jejích kolegů se prý „změnila“, a to po začátku války na Ukrajině. Tvrdí o ní, že se „zradikalizovala“, „vnucuje své názory“ a „nedokáže vydržet deset vteřin hovoru bez politiky“. Nikdo z nich však nemá odvahu podepsat se pod svá slova.
Obermaierová si naopak stěžuje, že ji mnozí bývalí přátelé začali ignorovat. Lidé, kteří k ní kdysi jezdili na chalupu, se jí dnes prý vyhýbají. I její seriálový syn, herec Václav Svoboda, se podle jejích slov přestal ozývat. „Tři roky dělají, jako že mě vůbec neznají. To nechápu,“ uvedla zklamaně.
V takové atmosféře se herečka postupně stává nepohodlnou. A protože se v současném mediálním a kulturním prostředí otevřená podpora komunistické nebo proruské pozice neodpouští, není těžké si domyslet, že problém není v „dějové přestávce“, ale v ideové odlišnosti.
Tvůrčí rozhodnutí jako krycí manévr
Formulace, které používá TV Nova, připomínají diplomatický jazyk, jenž má předejít otevřenému konfliktu. Podobné fráze – „postava je dějově upozaděna“, „nejde o osobní záležitost“ či „nejde o politické názory“ – působí jako pečlivě volený štít proti podezření z cenzury. Ve skutečnosti však mohou znamenat jediné: herečka byla odsunutá na vedlejší kolej kvůli svým postojům.
Obermaierová sama situaci shrnula s prostotou sobě vlastní: „Já kvůli nikomu své názory měnit nebudu.“ V kontextu současné televizní scény, která se hlásí k určité politické korektnosti a hodnotovým rámcům, je to pro mnohé producenty věta téměř kacířská.
Symbol širšího problému
Celý případ tak přesahuje osobu jedné herečky. Ukazuje, jak tenká je dnes hranice mezi „svobodou projevu“ a „nepohodlným názorem“. Jaroslava Obermaierová není politik ani aktivista. Je herečka, která si dovolila říkat věci, jež nejsou v módě. To, že je za to zřejmě neoficiálně trestána, se přitom maskuje jazykem dramaturgických procesů a uměleckých úprav.
Pokud nakonec opravdu zmizí z obrazovky, nikdo to oficiálně nenazve vyhazovem kvůli politice. Bude to jen „scénáristická změna“. Ale každý, kdo sleduje kontext, si dokáže domyslet, že skutečný důvod leží jinde – v neochotě přijmout, že i herečka může mít vlastní názor, který neodpovídá „aktuálním hodnotám společnosti“.
Závěr
Případ Jaroslavy Obermaierové je smutným zrcadlem dnešní doby. Ukazuje, jak se loajalita a konformita stávají podmínkou profesního přežití. Její odvaha říkat nahlas, co si myslí, se jí může stát hereckým ortelem. Oficiálně se tomu bude říkat „tvůrčí rozhodnutí“. Ale mezi řádky je jasné, že jde o něco mnohem vážnějšího – o tichý vyhazov z politických důvodů, který se jen nesmí tak jmenovat.
-
Kategorie
Analýzy, komentáře -
Hity
535 krát